Wat is Yoga

Yoga beoefenen is een zeer goede manier om je gezondheid te verbeteren, het is zelfs wetenschappelijk bewezen. Door dagelijks yoga oefeningen uit te voeren blijf je fit. Ook je vitale lichaamsfuncties hebben baat bij het uitvoeren van Yoga. Je immuunsysteem wordt ook aangesterkt, je bent dus minder vatbaarder voor ziektes. Ook mentaal kan je baat hebben bij het uitvoeren van Yoga oefeningen. Bij yoga tracht men naar een evenwicht te streven tussen lichaam en geest, en de flexibiliteit van het lichaam te verhogen. Een ander voordeel is dat het concentratie vermogen stijgt. Bij normale fysieke oefeningen kan je enkel je conditie en vorm verbeteren, yoga zorgt dat zowel de geest als het lichaam in conditie blijven.

Het beoefenen van yoga houd je niet enkel fit maar zorgt dat je lichaam ook mooi in vorm blijft. Er is een ruime keuze uit Yoga opleidingen met verschillende variaties. Hoe je het best een yoga opleiding kiest kan je hier lezen.

Door de yoga oefeningen leer je al je energie te kanaliseren voor de verschillende delen van je lichaam. Dit heeft een enorme impact op het uithoudingsvermogen. Door een Yoga opleiding te volgen maak je kennis met de verschillende asana’s en pranayama’s. Deze oefeningen helpen je in vorm te blijven, zowel fysiek als mentaal. Het is heilzaam wanneer je persoonlijke moeilijkheden hebt, het helpt je relativeren en alles een plaats te geven.

Yoga bevordert ook de creativiteit. Het is niet toevallig dat veel beroemde artiesten fervente beoefenaars van Yoga zijn. Door aan yoga te doen bevorder je creatief denken, ook proffesionals in alle sectoren kunnen hier hun voordeel mee doen.

Door aan yoga te doen profiteer je duidelijk van alle voordelen in verband met mentale en fysieke gezondheid. Ook tijdens de zwangerschap kan yoga bevorderlijk zijn. Let wel dat tijdens de zwangerschap yoga enkel mag beoefend worden onder begeleiding van een huisdokter en een onderlegde instructeur.

Dagelijks aan yoga doen verbetert je geheugen en je blijft mentaal gezond. Ook lichte psychische aandoeningen kunnen hiermee succesvol behandeld worden. Het heeft een helende kracht en een korte sessie geeft je genoeg kracht om de hele dag zonder problemen door te komen. Het helpt je de dagelijkse beslommeringen en stress situaties een plaats te geven. Op Yoga staat geen leeftijdsgrens, kan zowel in de zomer en winter beoefend worden en is toegankelijk voor iedereen.

Als je mediche problemen of fysieke beperkingen hebt, praat dan zeker eerst met je huisarts. Die zal je kunnen bijstaan bij de keuze tussen verschillende yoga opleidingen en een passende opleiding helpen kiezen.

Tegenwoordig is het niet moeilijk om met yoga te beginnen, in vrijwel heel het land zijn er fitness centers, welness centers of gespecialiseerde yoga studio’s die yoga opleidingen aanbieden. Als je begint met yoga oefen dan zoveel als je kan maar overdaad kan schaden, probeer niet om de eerste keren reeds een volledige routine uit te voeren. Hier kan je lelijke blessures mee oplopen, en dat nu ook niet de bedoeling.

Denk er ook aan dat je yoga best beoefend met een lege maag, en genoeg slapen is ook essentieel. Tracht je gedachten vrij te maken om de oefeningen zo relax mogelijk uit te voeren.

Veel succes!